El llenguatge com a creador de pensament

Durant molt de temps, en les ciències humanes només es treballava sota el prisma de l’objectivitat i la universalitat. Però amb l’arribada del coneixement en xarxa, disciplines com la psicologia, la sociologia o la lingüística, han hagut d’adaptar-se a la nova realitat de les societats de la informació per a poder desenvolupar de manera més efectiva els seus camps d’estudi. Una nova realitat que és conscient de com el llenguatge crea, condiciona i limita, no sols el pensament individual, sinó també el conjunt de la societat.

En aquest sentit, el llenguatge o, en altres paraules, la manera socialment establida de transmetre informació (avui dia l’hipertext) és el que dóna sentit a la realitat en la qual vivim. Una realitat que no és igual per a tothom, perquè la realitat només és una construcció de la nostra ment, una creació imaginària que tracta d’interpretar el que succeeix al seu voltant. Lingüistes de la talla d’Edward Sapir o de Benjamin Lee Whorf, es van pronunciar en aquest sentit quan van establir que les llengües són creacions socials que s’adapten als interessos, vivències i preocupacions de les societats on es desenvolupen. En altres paraules, el que percebem (i el que interpretem d’allò que percebem) està condicionat i limitat per la nostra cultura.

Gràcies a la revolució lingüística que ha suposat l’hipertext, avui dia som conscients de l’absència de veritats universals, de l’existència d’un món en el qual es poden aplicar dues (o més) regles diferents a la mateixa argumentació. És a dir, els nous sistemes de valors que s’han creat en les societats del coneixement, han transformat la nostra manera de percebre, processar i transmetre la informació que rebem. Així doncs, podríem afirmar que no som éssers individuals, aïllats del món que ens envolta, sinó que som la conseqüència d’aquest nou sistema de valors, el qual determina la nostra manera de fer i pensar.

Actualment estem vivint en el que podríem anomenar “la globalització de les societats del coneixement”. Com a conseqüència d’aquesta nova realitat social, s’han anat creant nous models culturals, nous sistemes de llegir i escriure, nous valors, noves significacions, noves identitats. En definitiva, noves subjectivitats i, per tant, noves maneres de pensar. Certament, l´ordinador ha transformat els discursos socials, creant nous gèneres que impliquen diferents estratègies d´intercanvi d´informació, producció, comprensió i lectura de textos. Internet és una revolució, però és una revolució lingüística, perquè l´escriptura és la base del sistema social en les societats occidentals contemporànies. 

Pensamiento y lenguaje

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s